کاشت درخت نارنگی

نارنگی میوه ای از دسته مرکبات است که به صورت ترش و هم به صورت شیرین وجود دارد. این میوه اول سبز رنگ است به مرور نارنجی می شود. امروز نحوه کاشت درخت نارنگی را آموزش می‌دهیم.

 

  

انواع روش کاشت درخت نارنگی:

 

کاشت نهال  نارنگی؛ را می توان از طریق هر سه روش بذر، قلمه یا نهال و پیوند، تکثیر کرد.

 

    کشت نارنگی از طریق بذر:

 

گرما، رطوبت و نور همگی در جوانه زدن بذر نارنگی نقش دارند. محیط باید به طور مداوم، مرطوب نگه داشته شود، به طوری که اجازه ندهید خاک گلدان خشک شود، اما از خیس کردن بیش از حد آن نیز باید جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است منجر به پوسیدگی بذر شود.

 

بذر نارنگی برای جوانه زدن به دمای بالاتر از 70 درجه فارنهایت نیاز دارد، بنابراین گلدان را در نزدیکی یک پنجره بدون سایه و رو به جنوب قرار دهید. دانه های نارنگی سالم اغلب در عرض دو هفته جوانه می زنند، اما بذر برخی از انواع نارنگی ممکن است تا دو ماه طول بکشد؛ پس صبور باشید!

 

    کاشت درخت نارنگی از طریق قلمه یا نهال:

 

همین اول کار باید به شما بگوییم که اگر قصد دارید باغ نارنگی داشته باشید یا درخت شما زودتر به بار بنشیند، از یک نهالستان معتبر اقدام به خرید نهال و قلمه کنید.

 

برای کاشت نارنگی، می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

 

    مرحله اول: حدود 2 و نیم سانتیمتر از نوک ریشه نهال نارنگی را کوتاه کنید تا مطمئن بشوید که ریشه های بیرونی هنگام کاشت نهال، در خاک قرار می گیرند. در این حالت نهال بلافاصله شروع به رشد می کند.

    مرحله دوم: گودال هایی به اندازه ریشه نهال ها حفر کنید تا توپ ریشه را در خود جای دهد. نارنگی، مکان آفتابی را ترجیح می دهد، بنابراین اگر در کنار کاشت درخت نارنگی، قصد کشت نهال های دیگری را نیز دارید، قسمت پر نور باغچه یا باغ را برای نارنگی در نظر بگیرید.

    اگر خاک شما حاصلخیز است همین اول کار سراغ کود و مکمل نروید، توجه داشته باشید که زهکشی خاک شما باید مناسب باشد زیرا نارنگی اصلا دوست ندارد در یک خاک خیس، ساکن شود!

    مرحله سوم: کاشت نهال نارنگی، را انجام دهید و نیمی از گودال را با خاک پر کنید. خاک را آبیاری کنید. بقیه گودال را تا حدی پر کنید که حداقل 3 سانتیمتر خاک روی توپ ریشه باشد تا ریشه ها در اثر تماس با هوا خشک نشوند.

 

    کشت درخت نارنگی از طریق پیوند:

 

جوانه زدن “T” روش ارجح برای پیوند درختان نارنگی است. برای کاشت نارنگی، از طریق پیوند، این کار با برداشتن یک جوانه زنده و کاشت آن در ریشه یا زیر درخت دیگر انجام می شود.

رشدی که از پیوند به دست می آید میوه ای خواهد داد که از نظر ژنتیکی با درختی که از آن گرفته شده است، یکسان است. جوانه زدن “T” یک فرآیند نسبتا ساده با درصد موفقیت بالا است که در درختان نارنگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت درخت نارنگی چگونه است؟

نارنگی بهتر از اکثر مرکبات در برابر دمای سرد مقاومت می کند، اما هنوز نمی تواند در برابر یخ زدن، جان سالم به در ببرد. بنابراین اگر در مناطقی با زمستان سرد زندگی می کنید، کاشت نهال نارنگی، در منطقه زندگی شما با تدابیر نگهداری سخت تر و اصولی تری باید همراه باشد.

درخت نارنگی به نور خورشید علاقه داشته به همین خاطر محوطه ای آفتابی را انتخاب می کنیم.  ممکن است وسوسه شوید که نارنگی را از دانه بکارید، اما به احتمال زیاد، نتیجه دلخواهی حاصل نشود، زیرا به ثمر رسیدن دانه و تبدیل شدن آن به نهال، به مراقبت های اصولی و دانش فنی نیاز دارد و گاهی وقتی نهال به درخت تبدیل شود هم میوه خوبی حاصل نمی کند.

بنابراین بهتر است درختان نارنگی خود را از یک نهالستان معتبر خریداری کنید. برای اینکه بدانید چگونه کاشت درخت نارنگی، را به بهترین شکل انجام دهید، خاک، دما، بودجه ای که دارید و آینده کاری خود را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از طریق تولید نارنگی امرار معاش کنید، باید گونه هایی که زودتر به بار می نشینند و میوه خوشمزه تری دارند را انتخاب کنید.

فاصله کاشت نهال نارنگی چقدر است و نکات لازم در کاشت نارنگی:

به طور کلی برای درختان مرکبات در فاصله 4 و نیم تا 6 متری برنامه ریزی کنید. می توانید نارنگی را در فاصله 3 تا 4 و نیم متری بکارید. در مکان هایی که ممکن است ریشه نهال نارنگی دچار یخ زدگی شود، حتما دور تنه و روی زمین را پارچه بپیچید.

پیش از کاشت درخت نارنگی؛ شاخ و بال بیجان و پوسیده را هرس کنید تا درخت با سرعت بیشتری رشد کند.

فصل مناسب کاشت نارنگی چه زمانی است؟

باغبانان در مناطق معتدل می توانند درختان نارنگی را در زمین بکارند، در حالی که باغبانان در مناطق سردتر می توانند نارنگی را در ظروف پرورش دهند.

کاشت نهال نارنگی را در اوایل فصل بهار ترجیحاً در یک روز ابری انجام داده تا آفتاب به درخت کاشته شده فشار وارد نکند و کاشت نهال نارنگی را در میان دیگر روش های تکثیر این میوه انتخاب کنید؛ زیرا درصد موفقیت در این روش بیشتر است و میوه ای با طعم بهتر حاصل می کند.

 

آیا کاشت درخت نارنگی در باغچه ممکن است؟

اگر بتوانید حفره ای متناسب با توپ ریشه نهال نارنگی ایجاد کنید و باغچه شما به این اندازه جا دارد، چرا که نه؟! حتی برخی اقدام به کاشت بذر نارنگی در گلدان می کنند، اما برای به ثمر رسیدن این نارنگی باید سال های زیادی صبر کنید؛ در حالی که کاشت نهال نارنگی، زودتر به نتیجه می رسد.

به طور کلی کاشت درخت نارنگی در باغچه منزل شما ضمن اینکه به تولد یک درختچه زیبا با ارتفاع نه چندان بلند خواهد انجامید، درختی همیشه سبز با میوه های نارنجی جذاب به شما هدیه می کند که از نظر بصری نیز بسیار زیباست.

به علاوه گل های سفید معطر این میوه، فضای خانه شما را در فصل گلدهی متحول می کند و فکر نمی کنیم نیاز باشد درباره طعم نارنگی هم تعریف و تمجید کنیم؛ چون شما به خوبی با آن آشنا هستید!

نارنگی علاوه بر نوستالژیک بودن، میوه بسیار خوشمزه است که خواص فراوانی دارد. امروط در رابطه با نحوه پرورش و کاشت درخت نارنگی صحبت کردیم. ممنون که همراه ما بودید.

https://nahalezarineh.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد