دستگاه قطعه شور چیست و چه کاربردی دارد ؟

آیا می دانید دستگاه قطعه شور چیست و چه کاربردی دارد؟! همراه ما باشید تا با مفهوم آن آشنا شویم. دستگاه قطعه شور همانطور که از اسم آن پیداست یکی از دستگاه‌های مجهز تعمیرگاهی می باشد که به وسیله آن می‌توان انواع سیلندر خودروها و همچنین دیگر قطعات مکانیکی خودرو را شستشو داد. دستگاه قطعه شور با نام‌های دیگری از جمله سیلندرشور، موتورشور، قطعه شوی، چربی گیر، دستگاه قطعه شویی، قطعه شور موتور و … هم در بازار شناخته می شود. 

  • هنگامی که تعمیرکاران خودرو یا صنعتگران اقدام به تعمیر یا تولید یک قطعه از موتور خودرو می کنند برای اینکه براده‌ها، روغن‌های صنعتی، چربی و … از قطعه پاک شود و تمیز و نو جلوه نماید قطعه را در دستگاه قطعه شور گذاشته تا دستگاه در مدت کم با پاشش قوی آبگرم و مواد شوینده آنرا بشوید و از هرگونه روغن و چربی پاک نماید.

کاربرد و روش کار دستگاه قطعه شور یا سیلندر شور چگونه است؟

  • در گذشته فرآیند شستشوی قطعات و چربی گیری از آنها توسط مکانیک مربوطه با استفاده از موادی از جمله بنزین، نفت و گازوئیل صورت میگرفت که خوشبختانه امروزه این کار در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌های کوچک و بزرگ میتواند بوسیله دستگاه قطعه شور نیمه صنعتی انجام پذیرد.
  • مکانیزم و روش کار  دستگاه قطعه شویی سبک   تعمیرگاهی برای شستشو و چربی گیری قطعات بدین صورت است که در قسمت پایین دستگاه مخزن آب و در وسط آن صفحه گردان توری شکل وجود دارد که قطعات مکانیک خودرو، سیلندر، سرسیلندر و دیگر قطعات موتورهای ماشین‌های سواری و سنگین بر روی آن قرار گرفته و در داخل محفظه با فشار آب داغ بوسیله پمپ بر روی قطعات پاشیده می شود. آب داخل مخزن توسط مشعل گرم شده و دمای آب به چیزی حدود 75 تا 90 درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • موادی که برای چربی‌گیری وقطعه‌شویی استفاده می‌شوند عموماً پودرهای قلیایی با PH حدود 12-13 می باشند. این مواد باعث از بین رفتن چربی‌های سوخته و دوده‌های برروی قطعه شده و قطعه را به خوبی تمیز می کنند. در اصلاح عمومی این مواد تحت عناوین: پودر چربی گیر، مواد قطعه شویی، پودر قطعه شور، مواد موتور شویی، پودر موتورشویی، مواد موتورشویی و قطعه شویی، مواد سیلندر شور، چربی گیر دوگانه، پودر دوگانه شور، مواد چربی گیردوگانه، پودر دستگاه قطعه شویی، مواد دستگاه قطعه شویی، آلومینیوم شور، پودر چربی گیر دوگانه و … در بازار عرضه می گردند.

مزایا و ویژگی استفاده از دستگاه قطعه شور در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌های خودرو چیست؟

  • عدم رساندن آسیب به اجزا و قطعات مکانیکی و موتور خودرو
  • سالم ماندن سطوح قطعات موترو خودرو و عدم ایجاد خط و خش روی آنها
  • امکان شستشوی قطعات در زمانی بسیار کوتاه
  • عدم نیاز و درگیر کردن نیروی کار در تعمیرگاه
  • عملکرد دقیق و قابل اطمینان و شستشوی حفره ها، مجراهای تنگ و نیز گوشه های غیرقابل دسترس با بازده زیاد
  • کم مصرف بودن، هم از لحاظ انرژی و هم از لحاظ مواد شوینده و مصرفی
  • حداقل ایجاد آلودگی برای حفظ محیط زیست
  • امکان انجام شستشو در تمام محل‌های مورد نیاز در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌ها
  • امکان تنظیم سیستم شستشو برای قطعات مختلف موتور خودرو
  • قابلیت اتوماسیون
  • امکان تنظیم دمای آب

جمع بندی

دستگاه قطعه شور یا سیلندر شور از کاربردی ترین دستگاه‌ها در مکانیکی‌ها، تعمیرگاه‌های مجاز، کارگاه‌های صنعتی و نمایندگی‌های خودرو می باشد که برای شستشوی قطعات خودروهای سواری و ماشین سنگین استفاده می شود. کاربرد دستگاه قطعه شور برای شستشوی قطعات مکانیکی موتور خودرو، سیلندر خودرو و دیگر قطعاتی از خودرو که تمیز کردن آنها کمی دشوار است می‌باشد. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

https://pwmiran.ir

آیا امکان استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی می‌باشد؟

از جمله مهم ترین بخش های سازه، اسکت و سقف آن است. این دو بخش، تعیین کننده موارد مهمی مانند استحکام و هزینه اجرا می‌باشند. برای ساخت اسکلت می‌توان از دو شیوه اجرای بتن و فلز استفاده کرد. با توجه به شرایط فعلی، استفاده از بتن در اسکلت منطقی‌تر است اما برخی به دلایل مختلف مانند شرایط جوی و مکانی، ترجیح می‌دهند از اسکلت فلزی استفاده کنند.

در مقالات پیشین، به مزایای بی‌شمار سقف وافل به صورت کامل پرداخته شد. اکنون قصد داریم با مزیت دیگری از این سیستم آشنا شویم. این مزیت برجسته، به قابلیت اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی اشاره دارد. کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل مزیت‌های بی‌شمار این سیستم، علاقه بسیاری به استفاده از این سیستم نشان می‌دهند.

آیا سقف وافل در اسکلت فلزی نیز قابل اجراست؟

با در نظر گرفتن مزایای بی‌شمار این سیستم، جواب بی‌شک مثبت است. در اسکلت‌های فلزی نیز مانند اسکلت‌های فولادی می‌توان از این سیستم استفاده کرد و آن را اجرا نمود.

البته این در شرایطی است که به جای قاب خمشی از سیستم باربری دیوار برشی استفاده گردد. به کارگیری سقف وافل در اسکلت فولادی یا فلزی توصیه می‌گردد چرا که در این روش، ستون‌ها به شکل ثقلی طراحی می‌گردند. گفتنی است که در این روش تفاوت‌هایی نیز وجود دارد و به طور کامل مشابه یکدیگر نیستند. همچنین در اجرای سقف وافل در اسکلت فولادی می‌بایست به یک‌طرفه و دوطرفه بودن سقف توجه کنید که در ادامه مقاله، به این اصل مهم بیشتر خواهیم پرداخت.

تفاوت اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در اسکلت فولادی

اجرا نمودن سقف وافل در اسکلت‌های فلزی، بسته به نوع عملکرد سقف متفاوت است. به این شکل که به طور معمول، در سقف فلزی، در صورت استفاده از وافل یک‌ طرفه، به تیرهای میانی نیاز پیدا خواهیم کرد. این در حالی است که با استفاده از سقف وافل دو طرفه ، اسکلت را می‌توان به دو شیوه استفاده از تیر میانی و یا بدون آن اجرا نمود .

روش اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی، به این شکل است که میلگردهای تیرچه‌ها و مش فوقانی، به طور معمول در محل‌هایی که تیر فلزی وجود دارند، مانند میلگرد اتکا از روی تیر عبور داده می‌شوند که به این شکل می‌خواهند سقف وافل به خوبی با اسکلت‌های فلزی درگیر شود.

عملکرد سقف وافل در ساختمان های فولادی

اجرا نمودن سیستم وافل در اسکلت های فولادی، از چند جهت سبب عملکرد بهتر سازه در مقابل ارتعاش و تنش‌ها می‌گردد. از آنجایی که سقف وافل به شکل مشبک است، به جای به کارگیری بتن در قسمت‌هایی از سقف که عملکرد سازه‌ای ندارد، قالب‌هایی غیرماندگار جای گذاری می‌کنند.

به این شکل در مصرف بتن تا حدی صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این موارد، در سقف وافل نیازی به استفاده کردن از میلگردهای تقویتی نخواهد بود. همچنین تا حدی بار مرده سازه کاهش می‌یابد و عملکرد سازه را در مقابل تنش‌ها بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر اسکلت بتن نسبت به اسکلت‌های فلزی در مقابل ارتعاش عملکرد بهتری دارد. به اینگونه که استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی یا فولادی، تا حدی این ضعف اسکلت‌های فولادی را از بین می‌برد.

خوب است بدانید که عواملی همانند جنس سقف، درجه میرایی آن و اندازه طول دهانه‌ها نیز میتواند در کنترل ارتعاش بسیار موثر واقع شود. همچنین میزان میرایی در هر نوع از متریال متفاوت می‌باشد.

هزینه اجرای سقف وافل در اسکلت فولادی

با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها نسبت به گذشته، به طور کلی هزینه استفاده از اسکلت فلزی یا فولادی و اجرای سقف وافل در آن بیشتر از سقف بتنی خواهد بود اما دارای مزایایی نیز می‌باشد که به شما تعدادی از آن را خواهیم گفت:

  • مدت زمان اجرای پروژه کمتر خواهد بود
  • کیفیت بالا در اسکلت فولادی
  • وزن ساختمان کمتر خواهد بود
  • کاهش ابعاد ستون‌ها

جمع بندی

همانطور که تا اینجاای مطلب گفته شد؛ سقف وافل کاربرد فراوانی داشته و مزایا و معایب مختص خود را نیز دارد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این سیستم، امکان اجرای آن در اسکلت‌های متفاوت است که پیش‌تر نیز به صورت کامل توضیح دادیم.

بنیتک به عنوان تولیدکننده و توزیع کننده انواع قالب سقف وافل، این اطمینان را به شما خواهد داد که اجرای این سیستم براساس تمامی پروتکل‌های مشخص شده برای آن، بهترین نتیجه نهایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این درحالی است که شما می‌توانید با اجاره قالب وافل ، هزینه نهایی اجرای پروژه را تا حد زیادی کاهش دهید.

https://sahandsazeh.co/


راهنمای کامل خرید پالت پلاستیکی

آیا می دتنید پالت چیست وچه کاربردی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که پالت‌ها به طور کلی برای نگهداری و طبقه بندی مواد اولیه و محصولات کاربرد دارند. همچنین پالت‌های قابل حمل، سطوح مسطح و مقاومی هستند که برای چیدن و جابجایی مواد اولیه و محصولات در کارخانه و تولیدی‌ها کاربرد دارند. پالت‌ها عموما دارای حفره‌هایی در قسمت پایه برای حمل آسان با لیفتراک هستند. همچنین آن‌ها در بازار در انواع مختلف طبقاتی، مسطح و جعبه‌ای وجود دارند.
از مهم‌ترین مزایای پالت‌ها می‌توانیم به کاهش مدت زمان بارگیری و جابجایی در سطح انبار و همچنین افزایش ظرفیت مورد استفاده در انبار اشاره کنیم.


چرا از پالت‌ها استفاده می‌کنیم؟
در گذشته برای نگهداری مواد اولیه و محصولات تولید شده کارخانه‌ و تولیدی‌ها؛ انبارداران از روش سنتی انبارش کالا استفاده می‌کردند. روش سنتی انبار کالا به صورت حجمی و غیر طبقه بندی شده صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه این محصولات به صورت طبقه‌بندی شده نبودند، یافتن محصولات در سطح انبار بسیار سخت بود. همچنین از نظر جابجایی و حمل و نقل محصولات، زمان، انرژی و هزینه‌ بسیاری را لازم داشت.
اما امروز با روی کار آمدن پالت‌ها برای انبارش کالا، فرآیند انبار داری و جابجایی بسیار راحت و قابل برنامه ریزی شده است. پالت‌ها که انواع گوناگونی دارند، علاوه بر تسهیل انباری داری با قابلیت بلوک بندی انبار، جابجایی راحت و سریع محصولات را تسهیل می‌کنند. با روی کار آمدن پالت‌ها زمان و هزینه جابجایی محصولات در سطح انبار از ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

انواع پالت از نظر جنس در راهنمای خرید پالت پلاستیکی
پالت‌ها نیز از جنس‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و در مواقع موردنیاز استفاده می‌شود.

پالت‌‌های چوبی
جزء قدیمی‌ترین پالت‌ها در صنعت به حساب می‌آیند. این پالت‌ها با توجه به مقاومت بالا و همچنین قابلیت استفاده در فضای باز مورد توجه صنایع قرار گرفتند. اما با توجه به احتمال بالای آتش‌سوزی، هزینه بالای آن‌ها، امروز زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین پالت‌های چوبی استهلاک بالایی داشتند و با ضربات گوناگون دچار شکستگی می‌شدند.

پالت‌های فلزی
نوع فلزی پالت‌ها با توجه به استحاکم و مقاومت وزن بالا‌تر نسبت به اجناس چوبی کاربردی‌تر هستند. اما پالت‌های فلزی در تماس با رطوبت مخصوصا در مناطق مرطوب زنگ می‌زنند. همچنین از دیگر یکی از مهم‌ترین معایب این پالت‌ها هزینه بالای خرید آن‌ها است.

پالت چوب فشرده
به‌گونه ای از پالت‌ها که از خرده‌های چوب به روش پرس و چسب تولیده شده باشند، پالت فشرده می‌گویند. این پالت‌ها تحمل وزن پایین‌تری نسبت به سایرین دارند اما با توجه به ارزان بودن مورد توجه هستند. اما این پالت‌ها استهلاک بیشتری نسبت به سایرین دارند.


پالت‌های پلاستیکی
به عنوان یکی از با صرفه‌ترین و پرکابرد‌ترین پالت‌ها در صنعت شناخته شده‌اند، عموما از جنس پلی استایرن هستند. از ویژگی مثبت آنان، مقاومت مناسب، استهلاک کم و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر اجناس است.

مزایای پالت پلاستیکی
علت محبوبیت پالت پلاستیکی این است که ویژگی‌های خاص این پالت باعث شده است تا نیاز هر فردی در صنایع مختلف را برطرف کند. برخی از مزایای پالت پلاستیکی عبارت است از:

رنگبندی: پالت‌های پلاستیکی دارای رنگ بندی‌های گوناگونی هستند که یک مزیت خوب نسبت به موارد چوبی، فلزی و پلاستیکی است. رنگبندی تفکیک و قابلیت بلوک بندی منظم در سطح انبار را بسیار راحت و قابل برنامه ریزی می‌کند.
قابلیت‌ استفاده در اکثر صنایع: پالت‌های پلاستیکی نسبت به سایر پالت‌های چوبی، فلزی و فشرده دارای کارایی بیشتر در صنایع مختلف است. پالت‌های چوبی با توجه به خواص جاذب رطوب بودن در صنایع غذایی، شیمایی قابل استفاده نیستند. همچنین پالت‌های فلزی در صنایع با رطوبت بالا قابل کاربرد ندارند. اما پالت‌های پلاستیکی با توجه به خواص آسپتیک و ضد باکترایی و همچنین ویژگی استحکام بالا و مقاومت در برابر رطوبت در اکثر صنایع قابلیت استفاده دارند.

قابل شست‌وشو: پالت‌های پلاستیکی با توجه به آبگریز بودن، قابلیت شست و شوی زیادی دارند و به صورت روزانه قابل شست و شو هستند. این ویژگی‌‌ها به خصوص در صنایع آرایشی بهداشتی، غذایی و شیمایی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.
یک تکه بودن: معمولا پالت‌های قابل حمل پلاستیکی با توجه به فرآیند تولید و فرآوری به صورت یک تک تولید شده اند. اما پالت‌هاب چوبی و فلزی معمولا از چند قطعه متصل به هم تشکیل شده‌اند. این ویژگی پالت‌های پلاستیکی قابل حمل کمک می‌کند که دارای طول عمر بیشتری باشند.

یک پالت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
طبیعتا برای اینکه یک پالت پلاستیکی خوب را تهیه کنید، باید بدانید که در وهله اول یک پالت خوب از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که در ادامه هر یک از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

مشبک بودن پالت
در هنگام خرید پالت‌ها توجه داشته باشید پالت‌ها به صورت حفره دار و مشبک باشند. این ویژگی کمک می‌کند که استحکام آن‌ها افزایش بیابد و همچنین باعث خروج آب و مایعات از کف پالت شود. این ویژگی به افزایش عمر و نگهداری محصولات در انبار کمک بسیاری می‌کند.
تحمل وزنی بالا: پیش از خرید پالت، به ظرفیت انبار و میزان انبارش خود توجه داشته باشید. هر پالتی مطابق با ویژگی‌های تولیدی دارای تحمل وزنی مختص به خود است. پیش از خرید تحمل وزنی پالت را از فروشنده جویا شوید. هرچه تحمل وزنی آن‌ها بیشتر باشد معمولا گرانتر هستند.

اصطکاک مناسب روی پالت
محصولات بر روی پالت‌ها در حجم وزن و حجم بالا قرار می‌گیرند و در حین جابجایی لیز نخوردن و لق نبودن پالت‌ها بر روی لیفتراک در سطح پایینی محصول بسیار مهم و حیاتی است. لذا در خرید پالت‌های قابل حمل توجه داشته باشید که سطح پالت به به صورت شیار‌دار و دارای اصطلکاک مناسب برای جلوگیری از لیز خوردگی محصولات باشد.


غیر قابل نفوذ بودن پالت
همواری یکی از نگرانی‌های انبارداران نفوذ آب و نم از طریق کف انبار به محصولات و مواد اولیه است. پالت‌های پلاستیکی با توجه به خاصیت غیر قابل نفوذی که در مقابل مایعات دارند. در صورتی که کف انبار و یا محیط انبارش نم و مایعات وجود داشته باشد این نم را به محصولات منتقل نمی‌کنند. همچنین این ویژگی در زمان شست و شوی انبار بسیار کاربردی و اثربخش خواهد بود.
جمع بندی
پالت‌ها کاربرد فراوانی در صنعت دارند. این محصولات  جزء مهم‌ترین قسمت‌های انبار و قدرت لجستیک انبار هر کارخانه و کارگاهی هستند. انتخاب پالت‌هایی با دوام بالا و تحمل وزن سنگین علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی به نگهداری ایمن و جابجایی سریع محصولات کمک زیادی می‌کنند. در میان انواع جنس‌ها، پالت‌های پلاستیکی با توجه به صرفه اقتصادی و همچنین ویژگی‌های زیاد، برای کارخانه‌ها و انبار‌ها مفید و بسیار کاربردی هستند.

https://sahandplastic.ir/

آموزش صفرتاصد مشخصات خصوصیات نهال گیلاس

میوه گیلاس یکی از پرخاصیتترین میوه های موجود در نیا می باشد که از طرفداران زیادی برخوردار است.  این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است.

ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است. شکوفه های گیلاس بسیار خوشبو، معطر و زیبا هستند که در اوایل بهار تولید می شوند. درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل ها، خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند، به همین علت از درختان آلبالو نیز برای گرده افشانی در باغات گیلاس استفاده می شود (به ازای هر 9 درخت گیلاس یک درخت آلبالو).


درخت گیلاس

گیلاس یکی از گونه‌های سرده پرونوس (آلو سانان) به شمار می رود. به احتمال زیاد خاستگاه درخت گیلاس کرانه ی غربی دریای خزر تا دریای سیاه می باشد. دانشمندان در غارهای قفقاز و آسیای صغیر، فسیل هایی از درخت گیلاس کشف کرده اند. اولین اشاره ی مکتوب به درخت گیلاس، توسط نویسنده ی یونانی تئو فراستویس (سیصد سال پیش از میلاد) می باشد.


نام انگلیسی درخت گیلاس (cherry tree) از نام شهر کراسوس در یونان باستان (ترکیه امروزی) گرفته شده که این شهر اولین صادرات گیلاس را به اروپا داشته است. امروزه درخت گیلاس در همه مناطقی از جهان که دمای زمستان چندان شدید نبوده و دمای آن در تابستان معتدل و کم رطوبت باشد، رشد می کند. البته درخت گیلاس برای شکوفه زدن در بهار، نیاز به سرما در زمستان دارد. شکوفه دهی درخت گیلاس در اوایل بهار، درست پس از شکوفه زنی هلو و پیش از شکوفه دهی سیب می باشد.

مشخصات ظاهری درخت گیلاس

درختان گیلاس نسبتا بزرگ و رشدشان عمودی است. ارتفاع این درختان تا یازده متر و قطر درخت بالغ گیلاس تا شصت سانیتمتر می رسند. گیلاس یک میوه گوشتی (میوه سنگی) است که عموماً به شکل قلب تا تقریباً کروی، به قطر حدود دو سانتی متر می رسد و تنوع رنگی آن از زرد خالص تا سرخ سیر (تقریبا سیاه) متغییر است.

میزان اسید گیلاس شیرین کم می باشد. گونه ای از گیلاس (ساکورا) برای گل های زینتی بهار رو، پرورش می یابند. البته بیشتر آن ها میوه نمی دهند. این تزئینات زیبا در بسیاری از باغ ها به نمایش در آمده اند. چوب قرمز تیره برخی از گونه های گیلاس برای درودگری، به ویژه برای ساخت مبلمان لوکس به کار می رود.

عمر درختان گیلاس به طور معمول بیست تا چهل سال می باشد که وابسته به نژاد آن است. درخت گیلاس ساکورا عمر کوتاهی دارد و نهایت تا بیست سال عمر می کند، در حالی که گونه هایی از گیلاس در کشورمان وجود دارد که تا چهل سال هم عمر می کنند.

رشد عمودی درخت گیلاس بالاست. پس هرس کردن آن برای جلوگیری از رشد رویشی و اثرات نامطلوب ضروری به نظر می رسد. اما باید با دقت و توسط افراد مجرب صورت بگیرد. گیلاس میوه ای است که مدت زمان زیادی نمی توان از آن نگهداری کرد. برای نگهداری بیشتر باید آن را کمپوت کرده و یا خشک کرد. خشک کردن گیلاس شیرین روش مطلوبی محسوب شده که خواص گیلاس را از بین نمی برد.

مشخصات گیاهی کامل درخت گیلاس

گیلاس از زمره ی درختان بارده (مثمر) می باشد که بصورت خودرو هم وجود دارد. ثمره (باردهی) آن مطلوب بوده و هنگام چینش کیفیت قابلی دارد. به احتمال زیاد نام فارسی آن هم مانند نام انگلیسی، از نام کراسوس (شهری در یونان باستان که این گیاه صادر می شده) گرفته شده است. در برخی نقاط ایران به آن آلوکک هم گفته می شود. درخت گیلاس با دیگر درختان سرده ی آلوسانان (پرونوس) مانند هلو، زردآلو، آلو و بادام شباهت دارد.

سرده ی پرونوس شامل بیش از چهارصد درخت مختلف را شامل می شود، که برخی همیشه سبز و برخی برگریز هستند. از آنجایی که نوع و نژاد این سرده تنوع زیادی دارد، پیوند زدن بین بیشتر گونه ها مقدور نیست. میوه این گیاه به صورت گرد یا قلبی شکل است، که در ابتدای رشد به رنگ سبز است و به هنگام رسیدن به رنگ زرد تا قرمز (مایل به سیاه) رسیده می‌شود.

میوه این گیاه آبدار و بسیار خوشمزه است و خواص بسیاری دارد. گیلاس از میوه‌های تابستانی به شمار می رود. افرادی هستند که به انواع میوه حساسیت می دهند که می تواند شامل گیلاس هم باشد. در صورت حساسیت به گیلاس، احتمال عوارض جانبی ناخوشایندی مانند کهیر یا تنگی نفس وجود دارد. در میوه ی خشک آن این حساسیت حداقل است. البته پر واضح است حساسیت به گیلاس مورد نادری بوده و فرد آلرژیک قطعا میوه های دیگری نیز حساسیت دارد.

میوه این گیاه نود تا صد و بیست روز پس از شکوفه دهی به مرحله ی رسیدن و چینش می رسد. از بذر آن استفاده ی خاصی نمی شود، اما میوه و برگ گیلاس خواص دارویی دارد. برگ های درخت گیلاس دندانه دار، تیز و بیضی شکل به طول سه تا پانزده سانتیمتر می باشد، رنگشان سبز تیره و قسمت زیرینشان چسبناک است.

دمنوش برگ‌ ها می‌تواند کاهش قند خون را در افراد دیابتی در پی داشته باشد. برگ‌های درخت گیلاس علاوه بر توانایی مهار دیابت، می‌توانند عملکرد عضله قلب را کنترل کنند. از دیگر خواص آن می توان به کاهش کلسترول اشاره نمود.

نهال گیلاس شکوفه‌هایی سفید داشته و میوه‌های کوچک و قرمز رنگ آن بین یک تا دو سانتیمتر هستند. گیلاس ترش (آلبالو) کوچکتر و گیلاس شیرین بزرگتر است. بذر آن‌ها زرد رنگ بوده و اندازه آن نیم سانتی ‌متر است. گل های این گیاه به صورت خوشه‌ای و به رنگ سفید بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شوند و منظره زیبایی را نمایان می‌کنند. گل های این گیاه چند گلبرگی و معطر هستند، طوریکه فضا را عطرآگین می‌کنند و به عنوان یک گیاه زینتی در فضای سبز کاشت می‌شود.

انواع درخت گیلاس

نهال گیلاس به طور کلی دارای دو گونه گیلاس تلخ و شیرین است که از گیلاس تلخ بیشتر در آشپزی استفاده می‌شود. گیلاس گونه‌های مختلفی دارد که در این مقاله به برخی از مهم‌ترین گونه‌های آن اشاره خواهیم نمود، پس در ادامه مطلب نیز ما را در پوپونیک همراهی کنید.

گیلاس سیاه

گیلاس سیاه همانطور که از نامش مشخص است به رنگ سیاه است و طعم شیرینی نیز دارد، بسیار گوشتی است. این گونه بومی ایران است و زمان گلدهی آن در فصل بهار است. عمر اقتصادی گیلاس سیاه بیش از 30 سال است. باردهی بالایی دارد میوه‌های این گیاه نیز درشت و به صورت گرد و کروی هستند.

گیلاس قرمز ارومیه

گیلاس قرمز ارومیه بومی مناطقی از ارومیه است و نسبت به آب و هوای این منطقه سازگار است. طعم شیرینی دارد و میوه این گیاه به رنگ قرمز است. عمر اقتصادی این گیاه نیز بیش از 30 سال است، به صورت گرد و کروی است و میوه این گیاه درشت و خوشمزه است که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود.

گیلاس زرد ارومیه

گیلاس زرد ارومیه به رنگ زرد است که نسبت به شرایط اقلیمی مقاوم است. عمر اقتصادی این گیاه بیش از 30 سال است. شاخ و برگ زیادی دارد. میوه این گیاه درشت است که ظاهری گرد و کروی دارد، طعم دلچسب و شیرینی دارد و برای تازه خوری مناسب است.

گیلاس تک دانه مشهد

گیلاس تک دانه نوعی گیلاس بزرگ و درشت است که به رنگ زرشکی است، گلدهی بالایی دارد. در بیشتر مناطق رشد می‌کند و بومی مناطقی از ایران است که خواص بالایی دارد. به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود. این گیاه بیشتر در مشهد کاشت می‌شود به همین دلیل به آن گیلاس تکدانه مشهد می‌گویند.

جمع بندی

طه طور کلی گیلاس به دو نوع اصلی شیرین و ترش تقسیم می شود: گیلاس شیرین همان گیلاسی است که تازه از درختان روییده و خورده می شود. گیلاس ترش معمولا در پخت و پز استفاده می گردد. این گونه را کشاورزان حرفه ای در باغ های میوه پرورش می دهند. درخت گیلاس چوب محکم و سفت و سختی دارد به همین دلیل در تولید لوازم خانگی و به عنوان هیزم در شومینه ها استفاده می شود. از ایم=نکه تا پایان همراه ما بودید؛ سپاسگزاریم.

https://nahalezarineh.com/


مهم ترین خواص گیلاس | فواید گیلاس برای بدن

گیلاس یکی از پرخاصیت ترین میوه ها است که در طب سنتی مورد توجه پزشکان قرار دارد.  طبیعت سرد گیلاس در بعضی از افراد، مشکلات گوارشی ایجاد می کند؛ به همین دلیل درگذشته این میوه را صرفاً به خاطر طعم دلپذیرش مورد استفاده قرار می دانند و تقریباً آن را به لحاظ ارزش تغذیه ای فقیر می دانستند. اما تحقیقات و پژوهش های انجام شده، خواص گیلاس، را برای سلامتی ثابت می کند. با ما همراه باشید تا با اطلاعات بیشتر و قابل توجه تری از فواید گیلاس، بیشتر آشنا شوید.

  

ارزش غذایی گیلاس

ویتامین ث که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند در مقادیر خوبی از گیلاس وجود دارد. آن ها حاوی چربی های، کلسترول یا سدیم نیستند و فیبر، ویتامین آ و مواد معدنی ضروری مثل آهن، کلسیم و پروتئین دارند همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم هستند. علاوه بر اینها چنانچه در بخش سلامت نمناک کامل توضیح داده ایم گیلاس ها نیز ترکیبات مفید دیگری مانند بورون، ملاتونین و آنتوسیانین دارند.

سایر خواص و مزایای گیلاس

گیلاس سرشار از آنتی سیانین است که به سلامت بدن کمک میکند. آنتی اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال ها جلوگیری میکند. بدن ما روزانه به حداقل 3000 تا 5000 سلول دهانی نیاز دارد تا اکسیژن مورد نیاز خون را تامین کند.

گیلاس برای بهبود خواب :

گیلاس، ده برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی ملاتونین دارد که بی خوابی را درمان میکند و کارایی مفصل ها را بهبود میبخشد. همچنین درمان خوبی برای جت لگ (خستگی ناشی از پرواز) است.

گیلاس برای درمان نقرس و جلوگیری از التهاب 

نقرس زمانی اتفاق می افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد. تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می شود. به جلوگیری از این بیماری کمک می کند و با کمک به تنظیم فرآیندهای متابولیک میزان اسید اوره را در خون کنترل می کنند.

گیلاس برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می شود و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند.

با توجه به فواید فراوان این میوه، پیشنهاد می کنیم که حتما یک نهال گیلاس بخرید و در حیاط خانه یا باع خود بکارید.

گیلاس برای کمک به بهبود حافظه:

مصرف گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی مفید است.

فواید گیلاس برای گواتر:

مصرف گیلاس گواتر مزمن را تا حد زیادی کنترل می‏ کند.

فواید گیلاس برای کبد ، کلیه و مثانه

مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند.

برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده ی دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل کنند.

گیلاس برای پیش گیری از سرطان

گیلاس ها شیرین شامل ویتامین سی، آنتو سیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کنند. گیلاس ها شیرین منبع خوبی ازسیانیدین هستند، که در درجه اول مسئول این پیش گیری از سرطان است. آنتو سیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز کمک می کند. تمایز سلول ها را ترویج می دهد و خطرات سلول های سالم را کاهش می دهد که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

گیلاس برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

گیلاس مفید برای مغز:

مصرف گیلاس به خاطر حضور ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای مغز خوب است. در نتیجه به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و همچنین حافظه را بهبود می بخشد

گیلاس برای کاهش درد ماهیچه

عصاره گیلاس به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند. آن هایی که ورزش و تمرینات با شدت بالا انجام می دهند می توانند عصاره گیلاس را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

گیلس برای تنظیم فشار خون و ضربا قلب

به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک می کند و خطرات توسعه بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد این به خاطر حضور پتاسیم رگ گشا است همچنین حاوی فیتواسترول هستند که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد.

جمع بندی

یلاس از جمله میوه های خوش طعم و لذیذ اسست که فواید فراوانی دارد.  این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی ازجمله، ویتامین ها و املاح معدنی است که طی فرایندهای زیستی، باعث کاهش رادیکال های آزاد و افزایش توان سیستم دفاعی بدن می شوند، به این ترتیب خاصیت گیلاس، از سرطان، پیری سلول ها و التهابات مزمن و حملات قلبی و مشکلات عروقی پیشگیری می کنند.

منبع: https://nahalezarineh.com