آموزش صفرتاصد مشخصات خصوصیات نهال گیلاس

میوه گیلاس یکی از پرخاصیتترین میوه های موجود در نیا می باشد که از طرفداران زیادی برخوردار است.  این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است.

ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است. شکوفه های گیلاس بسیار خوشبو، معطر و زیبا هستند که در اوایل بهار تولید می شوند. درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل ها، خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند، به همین علت از درختان آلبالو نیز برای گرده افشانی در باغات گیلاس استفاده می شود (به ازای هر 9 درخت گیلاس یک درخت آلبالو).


درخت گیلاس

گیلاس یکی از گونه‌های سرده پرونوس (آلو سانان) به شمار می رود. به احتمال زیاد خاستگاه درخت گیلاس کرانه ی غربی دریای خزر تا دریای سیاه می باشد. دانشمندان در غارهای قفقاز و آسیای صغیر، فسیل هایی از درخت گیلاس کشف کرده اند. اولین اشاره ی مکتوب به درخت گیلاس، توسط نویسنده ی یونانی تئو فراستویس (سیصد سال پیش از میلاد) می باشد.


نام انگلیسی درخت گیلاس (cherry tree) از نام شهر کراسوس در یونان باستان (ترکیه امروزی) گرفته شده که این شهر اولین صادرات گیلاس را به اروپا داشته است. امروزه درخت گیلاس در همه مناطقی از جهان که دمای زمستان چندان شدید نبوده و دمای آن در تابستان معتدل و کم رطوبت باشد، رشد می کند. البته درخت گیلاس برای شکوفه زدن در بهار، نیاز به سرما در زمستان دارد. شکوفه دهی درخت گیلاس در اوایل بهار، درست پس از شکوفه زنی هلو و پیش از شکوفه دهی سیب می باشد.

مشخصات ظاهری درخت گیلاس

درختان گیلاس نسبتا بزرگ و رشدشان عمودی است. ارتفاع این درختان تا یازده متر و قطر درخت بالغ گیلاس تا شصت سانیتمتر می رسند. گیلاس یک میوه گوشتی (میوه سنگی) است که عموماً به شکل قلب تا تقریباً کروی، به قطر حدود دو سانتی متر می رسد و تنوع رنگی آن از زرد خالص تا سرخ سیر (تقریبا سیاه) متغییر است.

میزان اسید گیلاس شیرین کم می باشد. گونه ای از گیلاس (ساکورا) برای گل های زینتی بهار رو، پرورش می یابند. البته بیشتر آن ها میوه نمی دهند. این تزئینات زیبا در بسیاری از باغ ها به نمایش در آمده اند. چوب قرمز تیره برخی از گونه های گیلاس برای درودگری، به ویژه برای ساخت مبلمان لوکس به کار می رود.

عمر درختان گیلاس به طور معمول بیست تا چهل سال می باشد که وابسته به نژاد آن است. درخت گیلاس ساکورا عمر کوتاهی دارد و نهایت تا بیست سال عمر می کند، در حالی که گونه هایی از گیلاس در کشورمان وجود دارد که تا چهل سال هم عمر می کنند.

رشد عمودی درخت گیلاس بالاست. پس هرس کردن آن برای جلوگیری از رشد رویشی و اثرات نامطلوب ضروری به نظر می رسد. اما باید با دقت و توسط افراد مجرب صورت بگیرد. گیلاس میوه ای است که مدت زمان زیادی نمی توان از آن نگهداری کرد. برای نگهداری بیشتر باید آن را کمپوت کرده و یا خشک کرد. خشک کردن گیلاس شیرین روش مطلوبی محسوب شده که خواص گیلاس را از بین نمی برد.

مشخصات گیاهی کامل درخت گیلاس

گیلاس از زمره ی درختان بارده (مثمر) می باشد که بصورت خودرو هم وجود دارد. ثمره (باردهی) آن مطلوب بوده و هنگام چینش کیفیت قابلی دارد. به احتمال زیاد نام فارسی آن هم مانند نام انگلیسی، از نام کراسوس (شهری در یونان باستان که این گیاه صادر می شده) گرفته شده است. در برخی نقاط ایران به آن آلوکک هم گفته می شود. درخت گیلاس با دیگر درختان سرده ی آلوسانان (پرونوس) مانند هلو، زردآلو، آلو و بادام شباهت دارد.

سرده ی پرونوس شامل بیش از چهارصد درخت مختلف را شامل می شود، که برخی همیشه سبز و برخی برگریز هستند. از آنجایی که نوع و نژاد این سرده تنوع زیادی دارد، پیوند زدن بین بیشتر گونه ها مقدور نیست. میوه این گیاه به صورت گرد یا قلبی شکل است، که در ابتدای رشد به رنگ سبز است و به هنگام رسیدن به رنگ زرد تا قرمز (مایل به سیاه) رسیده می‌شود.

میوه این گیاه آبدار و بسیار خوشمزه است و خواص بسیاری دارد. گیلاس از میوه‌های تابستانی به شمار می رود. افرادی هستند که به انواع میوه حساسیت می دهند که می تواند شامل گیلاس هم باشد. در صورت حساسیت به گیلاس، احتمال عوارض جانبی ناخوشایندی مانند کهیر یا تنگی نفس وجود دارد. در میوه ی خشک آن این حساسیت حداقل است. البته پر واضح است حساسیت به گیلاس مورد نادری بوده و فرد آلرژیک قطعا میوه های دیگری نیز حساسیت دارد.

میوه این گیاه نود تا صد و بیست روز پس از شکوفه دهی به مرحله ی رسیدن و چینش می رسد. از بذر آن استفاده ی خاصی نمی شود، اما میوه و برگ گیلاس خواص دارویی دارد. برگ های درخت گیلاس دندانه دار، تیز و بیضی شکل به طول سه تا پانزده سانتیمتر می باشد، رنگشان سبز تیره و قسمت زیرینشان چسبناک است.

دمنوش برگ‌ ها می‌تواند کاهش قند خون را در افراد دیابتی در پی داشته باشد. برگ‌های درخت گیلاس علاوه بر توانایی مهار دیابت، می‌توانند عملکرد عضله قلب را کنترل کنند. از دیگر خواص آن می توان به کاهش کلسترول اشاره نمود.

نهال گیلاس شکوفه‌هایی سفید داشته و میوه‌های کوچک و قرمز رنگ آن بین یک تا دو سانتیمتر هستند. گیلاس ترش (آلبالو) کوچکتر و گیلاس شیرین بزرگتر است. بذر آن‌ها زرد رنگ بوده و اندازه آن نیم سانتی ‌متر است. گل های این گیاه به صورت خوشه‌ای و به رنگ سفید بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شوند و منظره زیبایی را نمایان می‌کنند. گل های این گیاه چند گلبرگی و معطر هستند، طوریکه فضا را عطرآگین می‌کنند و به عنوان یک گیاه زینتی در فضای سبز کاشت می‌شود.

انواع درخت گیلاس

نهال گیلاس به طور کلی دارای دو گونه گیلاس تلخ و شیرین است که از گیلاس تلخ بیشتر در آشپزی استفاده می‌شود. گیلاس گونه‌های مختلفی دارد که در این مقاله به برخی از مهم‌ترین گونه‌های آن اشاره خواهیم نمود، پس در ادامه مطلب نیز ما را در پوپونیک همراهی کنید.

گیلاس سیاه

گیلاس سیاه همانطور که از نامش مشخص است به رنگ سیاه است و طعم شیرینی نیز دارد، بسیار گوشتی است. این گونه بومی ایران است و زمان گلدهی آن در فصل بهار است. عمر اقتصادی گیلاس سیاه بیش از 30 سال است. باردهی بالایی دارد میوه‌های این گیاه نیز درشت و به صورت گرد و کروی هستند.

گیلاس قرمز ارومیه

گیلاس قرمز ارومیه بومی مناطقی از ارومیه است و نسبت به آب و هوای این منطقه سازگار است. طعم شیرینی دارد و میوه این گیاه به رنگ قرمز است. عمر اقتصادی این گیاه نیز بیش از 30 سال است، به صورت گرد و کروی است و میوه این گیاه درشت و خوشمزه است که استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود.

گیلاس زرد ارومیه

گیلاس زرد ارومیه به رنگ زرد است که نسبت به شرایط اقلیمی مقاوم است. عمر اقتصادی این گیاه بیش از 30 سال است. شاخ و برگ زیادی دارد. میوه این گیاه درشت است که ظاهری گرد و کروی دارد، طعم دلچسب و شیرینی دارد و برای تازه خوری مناسب است.

گیلاس تک دانه مشهد

گیلاس تک دانه نوعی گیلاس بزرگ و درشت است که به رنگ زرشکی است، گلدهی بالایی دارد. در بیشتر مناطق رشد می‌کند و بومی مناطقی از ایران است که خواص بالایی دارد. به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود. این گیاه بیشتر در مشهد کاشت می‌شود به همین دلیل به آن گیلاس تکدانه مشهد می‌گویند.

جمع بندی

طه طور کلی گیلاس به دو نوع اصلی شیرین و ترش تقسیم می شود: گیلاس شیرین همان گیلاسی است که تازه از درختان روییده و خورده می شود. گیلاس ترش معمولا در پخت و پز استفاده می گردد. این گونه را کشاورزان حرفه ای در باغ های میوه پرورش می دهند. درخت گیلاس چوب محکم و سفت و سختی دارد به همین دلیل در تولید لوازم خانگی و به عنوان هیزم در شومینه ها استفاده می شود. از ایم=نکه تا پایان همراه ما بودید؛ سپاسگزاریم.

https://nahalezarineh.com/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد