راهنمای کامل خرید پالت پلاستیکی

آیا می دتنید پالت چیست وچه کاربردی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که پالت‌ها به طور کلی برای نگهداری و طبقه بندی مواد اولیه و محصولات کاربرد دارند. همچنین پالت‌های قابل حمل، سطوح مسطح و مقاومی هستند که برای چیدن و جابجایی مواد اولیه و محصولات در کارخانه و تولیدی‌ها کاربرد دارند. پالت‌ها عموما دارای حفره‌هایی در قسمت پایه برای حمل آسان با لیفتراک هستند. همچنین آن‌ها در بازار در انواع مختلف طبقاتی، مسطح و جعبه‌ای وجود دارند.
از مهم‌ترین مزایای پالت‌ها می‌توانیم به کاهش مدت زمان بارگیری و جابجایی در سطح انبار و همچنین افزایش ظرفیت مورد استفاده در انبار اشاره کنیم.


چرا از پالت‌ها استفاده می‌کنیم؟
در گذشته برای نگهداری مواد اولیه و محصولات تولید شده کارخانه‌ و تولیدی‌ها؛ انبارداران از روش سنتی انبارش کالا استفاده می‌کردند. روش سنتی انبار کالا به صورت حجمی و غیر طبقه بندی شده صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه این محصولات به صورت طبقه‌بندی شده نبودند، یافتن محصولات در سطح انبار بسیار سخت بود. همچنین از نظر جابجایی و حمل و نقل محصولات، زمان، انرژی و هزینه‌ بسیاری را لازم داشت.
اما امروز با روی کار آمدن پالت‌ها برای انبارش کالا، فرآیند انبار داری و جابجایی بسیار راحت و قابل برنامه ریزی شده است. پالت‌ها که انواع گوناگونی دارند، علاوه بر تسهیل انباری داری با قابلیت بلوک بندی انبار، جابجایی راحت و سریع محصولات را تسهیل می‌کنند. با روی کار آمدن پالت‌ها زمان و هزینه جابجایی محصولات در سطح انبار از ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

انواع پالت از نظر جنس در راهنمای خرید پالت پلاستیکی
پالت‌ها نیز از جنس‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و در مواقع موردنیاز استفاده می‌شود.

پالت‌‌های چوبی
جزء قدیمی‌ترین پالت‌ها در صنعت به حساب می‌آیند. این پالت‌ها با توجه به مقاومت بالا و همچنین قابلیت استفاده در فضای باز مورد توجه صنایع قرار گرفتند. اما با توجه به احتمال بالای آتش‌سوزی، هزینه بالای آن‌ها، امروز زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین پالت‌های چوبی استهلاک بالایی داشتند و با ضربات گوناگون دچار شکستگی می‌شدند.

پالت‌های فلزی
نوع فلزی پالت‌ها با توجه به استحاکم و مقاومت وزن بالا‌تر نسبت به اجناس چوبی کاربردی‌تر هستند. اما پالت‌های فلزی در تماس با رطوبت مخصوصا در مناطق مرطوب زنگ می‌زنند. همچنین از دیگر یکی از مهم‌ترین معایب این پالت‌ها هزینه بالای خرید آن‌ها است.

پالت چوب فشرده
به‌گونه ای از پالت‌ها که از خرده‌های چوب به روش پرس و چسب تولیده شده باشند، پالت فشرده می‌گویند. این پالت‌ها تحمل وزن پایین‌تری نسبت به سایرین دارند اما با توجه به ارزان بودن مورد توجه هستند. اما این پالت‌ها استهلاک بیشتری نسبت به سایرین دارند.


پالت‌های پلاستیکی
به عنوان یکی از با صرفه‌ترین و پرکابرد‌ترین پالت‌ها در صنعت شناخته شده‌اند، عموما از جنس پلی استایرن هستند. از ویژگی مثبت آنان، مقاومت مناسب، استهلاک کم و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر اجناس است.

مزایای پالت پلاستیکی
علت محبوبیت پالت پلاستیکی این است که ویژگی‌های خاص این پالت باعث شده است تا نیاز هر فردی در صنایع مختلف را برطرف کند. برخی از مزایای پالت پلاستیکی عبارت است از:

رنگبندی: پالت‌های پلاستیکی دارای رنگ بندی‌های گوناگونی هستند که یک مزیت خوب نسبت به موارد چوبی، فلزی و پلاستیکی است. رنگبندی تفکیک و قابلیت بلوک بندی منظم در سطح انبار را بسیار راحت و قابل برنامه ریزی می‌کند.
قابلیت‌ استفاده در اکثر صنایع: پالت‌های پلاستیکی نسبت به سایر پالت‌های چوبی، فلزی و فشرده دارای کارایی بیشتر در صنایع مختلف است. پالت‌های چوبی با توجه به خواص جاذب رطوب بودن در صنایع غذایی، شیمایی قابل استفاده نیستند. همچنین پالت‌های فلزی در صنایع با رطوبت بالا قابل کاربرد ندارند. اما پالت‌های پلاستیکی با توجه به خواص آسپتیک و ضد باکترایی و همچنین ویژگی استحکام بالا و مقاومت در برابر رطوبت در اکثر صنایع قابلیت استفاده دارند.

قابل شست‌وشو: پالت‌های پلاستیکی با توجه به آبگریز بودن، قابلیت شست و شوی زیادی دارند و به صورت روزانه قابل شست و شو هستند. این ویژگی‌‌ها به خصوص در صنایع آرایشی بهداشتی، غذایی و شیمایی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.
یک تکه بودن: معمولا پالت‌های قابل حمل پلاستیکی با توجه به فرآیند تولید و فرآوری به صورت یک تک تولید شده اند. اما پالت‌هاب چوبی و فلزی معمولا از چند قطعه متصل به هم تشکیل شده‌اند. این ویژگی پالت‌های پلاستیکی قابل حمل کمک می‌کند که دارای طول عمر بیشتری باشند.

یک پالت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
طبیعتا برای اینکه یک پالت پلاستیکی خوب را تهیه کنید، باید بدانید که در وهله اول یک پالت خوب از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که در ادامه هر یک از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

مشبک بودن پالت
در هنگام خرید پالت‌ها توجه داشته باشید پالت‌ها به صورت حفره دار و مشبک باشند. این ویژگی کمک می‌کند که استحکام آن‌ها افزایش بیابد و همچنین باعث خروج آب و مایعات از کف پالت شود. این ویژگی به افزایش عمر و نگهداری محصولات در انبار کمک بسیاری می‌کند.
تحمل وزنی بالا: پیش از خرید پالت، به ظرفیت انبار و میزان انبارش خود توجه داشته باشید. هر پالتی مطابق با ویژگی‌های تولیدی دارای تحمل وزنی مختص به خود است. پیش از خرید تحمل وزنی پالت را از فروشنده جویا شوید. هرچه تحمل وزنی آن‌ها بیشتر باشد معمولا گرانتر هستند.

اصطکاک مناسب روی پالت
محصولات بر روی پالت‌ها در حجم وزن و حجم بالا قرار می‌گیرند و در حین جابجایی لیز نخوردن و لق نبودن پالت‌ها بر روی لیفتراک در سطح پایینی محصول بسیار مهم و حیاتی است. لذا در خرید پالت‌های قابل حمل توجه داشته باشید که سطح پالت به به صورت شیار‌دار و دارای اصطلکاک مناسب برای جلوگیری از لیز خوردگی محصولات باشد.


غیر قابل نفوذ بودن پالت
همواری یکی از نگرانی‌های انبارداران نفوذ آب و نم از طریق کف انبار به محصولات و مواد اولیه است. پالت‌های پلاستیکی با توجه به خاصیت غیر قابل نفوذی که در مقابل مایعات دارند. در صورتی که کف انبار و یا محیط انبارش نم و مایعات وجود داشته باشد این نم را به محصولات منتقل نمی‌کنند. همچنین این ویژگی در زمان شست و شوی انبار بسیار کاربردی و اثربخش خواهد بود.
جمع بندی
پالت‌ها کاربرد فراوانی در صنعت دارند. این محصولات  جزء مهم‌ترین قسمت‌های انبار و قدرت لجستیک انبار هر کارخانه و کارگاهی هستند. انتخاب پالت‌هایی با دوام بالا و تحمل وزن سنگین علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی به نگهداری ایمن و جابجایی سریع محصولات کمک زیادی می‌کنند. در میان انواع جنس‌ها، پالت‌های پلاستیکی با توجه به صرفه اقتصادی و همچنین ویژگی‌های زیاد، برای کارخانه‌ها و انبار‌ها مفید و بسیار کاربردی هستند.

https://sahandplastic.ir/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد