سقف وافل چیست؟ | کاربرد , مزایا , معایب

سقف وافل از متریال بتن ساختته شده و نوعی سازه پنجره ای شکل است که از سبک مدرن پیروی می‌کند. در ضمن همان‌طور که از اسمش پیداست، شبیه نان وافل بوده و دلیل نام‌گذاری آن نیز به‌همین‌خاطر است. بیش‌ترین کاربرد آن در سقف‌هایی با ارتفاع بیش از 12 متر است؛ مانند فرودگاه‌ها، سالن‌ها و ایستگاه‌های مترو.


سقف وافل چیست ؟

سقف وافل از زمان های گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است.سقف های وافل امروزه اما متفاوت تر از سقف های دیرین است . از سقف وافل جهت کاهش بار مرده بر روی سازه استفاده می شود و در سازه هایی با دهانه های بلند ، این نوع سقف بسیار کارآمد و کاربردی است. سقف های وافل با توجه به کاربردشان به دو سقف یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند .

سقف وافل یک طرفه

 سقف های وافل یک طرفه بیشتر در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند . در این سقف ، قالب ها به صورت مستطیل هستند و به صورت دال یک طرفه عمل می کنند . در سقف وافل یک طرفه میزان مصرف میلگرد ها به دلیل یک جهت قرار گرفتن تیرچه ها ، کاهش پیدا می کند . به همین علت اجرای سقف های یک طرفه به صرفه تر خواهد بود .

سقف وافل دو طرفه

سقف های وافل دو طرفه بیشتر در دهانه های بلند مورد استفاده قرار می گیرند . در این سقف ، قالب ها به صورت قابلمه ای هستند و به صورت دال دو طرفه عمل می کنند .

در این سقف تیرچه ها به صورت عمود بر هم قرار می گیرند . قیمت این سقف از سقف وافل دو طرفه بیشتر است اما مقاومت و استحکام بیشتری را داراست .

مزایای سقف وافل

  • قیمت آن نسبت به سقف های یوبوت و کوبیاکس کم تر است .
  • مدت زمان کمتری برای اجرای این سقف صرف می شود .
  • قالب های این سقف ، محیط ایمنی را برای کارگران ایجاد می کند .
  • مقاومت و ماندگاری زیادی دارد .
  • ظاهر و نمای زیبا و جذابی برای سقف فراهم می کند .
  • حجم بتن و فولاد از بقیه سبک های سقف موجود کمتر است .
  • نسبت به قالب های دیگر سبک تر است و وزن کمی دارد .
  • در دهانه های بزرگ قابل استفاده است .
  • کیفیت اجرای این سقف از بقیه ی سقف ها بیشتر است .
  • عملکرد بهتری در مواجه با حوادث طبیعی دارد .
  • قالب های این سقف را می توان به دفعات استفاده کرد .
  • شیرابه های بتن از بین قالب ها ریزش نخواهند کرد .

معایب سقف وافل

  • قالب های سقف وافل هزینه های بیشتری در مقایسه با بقیه دارد .
  • استفاده از آن بر روی سطوح شیب دار محدودیت هایی دارد .
  • پر کردن سطوح شیب دار با خاک زمان و هزینه بر است .

مراحل اجرای سقف وافل

سقف وافل به طور معمول در پنج مرحله انجام می گیرد :

مرحله اول  زیر سازی است . این مرحله بسیار ساده است و با استفاده از جک ، لوله یا قوطی اسکلت زیرین بنا سر هم می شود .

مرحله دوم قرار دادن قالب های وافل است که با توجه به نقشه سازه بر روی جک ها و قوطی ها قرار می گیرد . برای جداسازی این قالب های با دوام نیازی به روغن کاری نیست .

مرحله سوم آرماتوربندی است . بر طبق نقشه  شبکه ای از مجموعه آرماتور های بر هم همود را تشکیل می دهند .

مرحله چهارم بتن ریزی است . طبق دستور العمل بتن را به روی سقف بنا پمپ می کنند . بتن ریزی سقف وافل به سهولت انجام می گیرد .

مرحله پنجم پس از گذشت زمان مورد نیاز بر طبق ضوابط آیین نامه ، قالب ها را باز می کنند .

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد ؟

قالب وافل یک قطعه ی پلاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف است که جهت حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود . این قالب ها مهم ترین ابزار اجرای سقف های وافل هستند و از نظر اقتصادی کاربرد زیادی دارند . شکل و ابعاد قالب های وافل در اجرای سقف های وافل بسیار بااهمیت است به همین دلیل این قالب ها از لحاظ عملکرد به دو قالب یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند .

قالب های وافل یک طرفه

این قالب ها که با نام مهانیت و یا گرین وافل هم شناخته شده اند به صورت تیرچه درجا عمل می کنند و با استفاده از آن ها هزینه های پروژه کاهش می یابد . با توجه به این که تیرچه در محل ساخته می شود اتصال بهتری با ستون و تیر های انتهایی دارد .د

استفاده از این قالب های وافل سبب کاهش میلگرد و بتن مصرفی و در نهایت کاهش قیمت سقف وافل می شود .

قالب های وافل دو طرفه قفل دار

قالب های وافل دو طرفه قفل دار، جدید ترین و کامل ترین نوع قالب در بازار به حساب می آیند . این قالب ها باعث یک پارچه شدن سقف ، امنیت جانی بالا ، راحتی در اجرا و افزایش کیفیت اجرا می شوند . قالب های قفل دار دارای ضخامت لبه پایین  سانتی متری می باشند و باعث ترکیب آسان و راحت آن ها با قالب های فلزی می شود .

قالب های وافل دو طرفه

این قالب ها با عملکرد دوطرفه خود سبب ایجاد تیرچه های متعامد با ضخامت های مختلف می شوند . ضخامت سقف وافل در این حالت بسته به دهانه و قالب وافل مورد استفاده از 25 تا 70 سانتی متر متفاوت است . ( حالت بهینه آن استفاده از دال وافل با ضخامت بین 30 تا 40 سانتی متر است .)

جمع بندی

سقف وافل و قالب های آن مزایای فراوانی داشته و به نوعی یک انقلاب نوین در صنعت ساخت و ساز به شمار می روند. همچنین برتری فراوانی نسبت به سایر روش های اجرایی دارد اما در رابطه با بزرگترین و مهمترین آنها میتوان به صرفه ی اقتصادی و مدت زمان اجرای کمتر و مقاومت و ایمنی بیشتر آن اشاره کرد.

منبع: https://sahandsazeh.co/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد